Karate

Historia karate

Karate wywodzi się z Okinawy, największej z wysp archipelagu Ryukyu.W 1470 roku, Okinawa została zjednoczona przez króla Sho Shin, który w celu uniknięcia ponownej wojny domowej zabronił posiadania broni, a szczególnie mieczy. W rezultacie ludność została zmuszona do poszukiwania innych metod obrony samych siebie. Było to impulsem do wynalezienia różnych broni wywodzących się z narzędzi rolniczych i w ten sposób został zapoczątkowany rozwój kobudo. W 1609 roku, japoński klan Satsuma z Kyushu podbił Okinawę i oczywiście potwierdził zakaz posiadania broni oraz ćwiczenia sztuk walki. Spowodowało to szybszy rozwój sztuki walki zwanej te, ćwiczonej teraz potajemnie. W późniejszym czasie powstało rozgraniczenie na Shorin-ryu i Shorei-ryu.

Na początku lat dwudziestych karate rozpoczęło swą wędrówkę poza granice Okinawy. Pierwszymi Okinawańczykami, którzy rozpoczęli naukę karate w Japoni byli: Gichin Funakoshi, Kenwa Mabuni, Chojun Miyagi oraz Choki Motobu. Do Japonii karate trafiło za sprawą Gichina Funakoshiego w 1922 roku. Urodzony w 1868 roku w Yamanakawo-cho, dzielnicy Shuri, od dziecka praktykował Shuri-te pod okiem swoich nauczycieli Yasutsune Azato i Yasutsune Itosu. Posada nauczyciela w wiejskiej szkole umożliwiła mu propagowanie karate wśród dzieci i młodzieży.

W 1922 roku w Tokio dał pokaz karate wraz z prelekcją. Prezentacja ta wywołała zainteresowanie, co zaowocowało licznymi prośbami o pozostanie w Tokio i podjęcie nauczania. G. Funakoshi pozostał zatem w stolicy, aby propagować karate w Japonii. Początki były trudne, mistrz Funakoshi miał niewielu uczniów, lecz gdy o karate zrobiło się głośno w różnych środowiskach, do jego dojo zaczęli przychodzić studenci z uniwersytetów Keio, Takushoku, Waseda i innych uczelni wyższych. W 1936 roku zostaje otwarte pierwsze prawdziwe dojo karate, które nazwano Shoto-kan (od literackiego pseudonimu mistrza, który w młodości pisywał wiersze).

Karate obejmuje swoim zasięgiem cały świat. Do chwili obecnej powstało ponad 100 stylów karate.

Zdjęcie z pobytu na Okinawie w hombu dojo Kyudokan, z lewej Minoru Higa (10 dan) i Krzysztof Chmielnik (5 dan) główny trener klubu Empi.

Karate obejmuje swoim zasięgiem cały świat. Do chwili obecnej powstało ponad 100 stylów karate.

Co daje Karate?

Karate daje najwyższej jakości korzyści fizyczne, ponieważ trening obejmuje dynamiczne użycie całego ciała. Karate nie tylko dąży do rozwoju całej osoby, ale także ma korzystne działanie na stan umysłu i emocji, zapewniając całkowitą równowagę i stabilne emocje. Ostatecznym celem treningu w karate nie jest tylko osiągnięcie perfekcji w sztuce walki, ale raczej całkowity rozwój ludzkiego charakteru tam, gdzie walka nie jest już potrzebna.

SENSEI

Krzysztof Chmielnik

5 dan w shorin-ryu kyudokan, 3 dan shotokan Funakoshi. Posiada 27 medali Mistrzostw Polski, w tym Indywidualny Mistrz Polski kumite WKF – 80kg (2002r.).
Brązowy medalista Mistrzostw Świata karate WUKF kumite (wolna walka) indywidualne. Trener II klasy AWF w Poznaniu. Nauczyciel 7 medalistów Mistrzostw Świata i Europy. V-ce Mistrz Świata w kumite, 2 krotny indywidualny brązowy medalista Mistrzostw Świata w kumite. V-ce Mistrz Europy i brązowy medalista Mistrzostw Europy w kumite. Pierwszy w historii (wraz z Dariuszem Nowakiem i Krzysztofem Kamińskim) Polak występujący razem z największymi mistrzami okinawskich stylów karate na Okinawa Uchinanchu Festival w 2011 roku.
Mistrz Polski shotokan, trener AZS UAM w Poznaniu (aktualnych Mistrzów Polski Sz.W) instruktor i egzaminator PZK i OKKF – Poland.

Podziękowanie dla firmy Euro LED
„Bardzo serdecznie dziękuję firmie Euro Led za włączenie się w przygotowanie i organizację zawodów karate organizowanych corocznie przez klubu EMPI. Jestem przekonany, że pomoc okazywana klubowi jest umotywowana wiarą w sukcesy sportowe, które osiągnęliśmy z naszą młodzieżą na arenach krajowych i międzynarodowych.
Państwa pomoc jest dla nas niezmiernie cenna i pomaga nam w realizacji naszych celów i zamierzeń rzecz młodzieży trenujących karate.
Życzymy Państwa firmie dużo sukcesów i dalszego rozwoju zawodowego”